بيماري هاي شايع در سفرهاي نوروزي


 

نويسنده: مهشيد رعيت




 
با نزديک شدن به نوروز، شور و نشاطي ما را فرا ميگيرد و برخي هم از هم اکنون در تدارک سفر هسيتم، بعضي به دنبال شهري جديد هستيم تا از آن ديدن کنيم و همراه خانواده و يا دوستان اوقات خوشي را بگذارينم. اما سفر کردن مي تواند رژيم غذايي ما را مختل کند. اگر حواسمان جمع نباشد. ناگهان متوجه مي شويم بيشتر وعده هاي غذاي مان را در رستوارن هاي فست فود خورده ايم و وزني را که با زحمت بسيار از دست داده بوديم، در عرض مدت کوتاهي اضافه کرده ايم. دليل اين چاقي هم مصرف غذاهاي چرب و کم تحرکي است. واقعا سخت است که در اين دوره سبزيجات، ميوه جات، غلات و لبنيات کم چرب مصرف کنيم! از سوي ديگر يکي از بدترين اتفاقاتي که ممکن است در طي مسافرت رخ دهد، بيمار شدن است که اکثر اوقات اين بيماري «اسهال مسافرتي» است؛ مشکلي بسيار آزار دهنده که در صورت عدم بهبود مي تواند بالقوه کشنده باشد.
مسأله بهداشت آب، قابل اغماض نيست روزانه 8 ليوان آب بخوريد. سعي کنيد بطري هاي کوچک آب مصرفي به همراه داشته باشيد که در مواقع لزوم بتوانيد آنها را دوباره از آب پر کنيد. در غير اين صورت بهتر است آب جوشيده و نوشيدني هاي گرم مثل چاي بنوشيد. هيچ گاه از آبي که از سالم بودنش مطمئن نيستيد، براي شستن دندان ها و لنزهاي طبي خود استفاده نکنيد. حتي در اين مواقع يخ نيز مي تواند آلوده باشد؛ چرا که يخ نيز ممکن است از آب آلوده تهيه شده و منبع خوبي از ميکروب ها باشد.
آب را به جوش آورده و اجازه دهيد حداقل يک دقيقه کامل بجوشد. نکته ديگر اينکه در ارتفاعات بالا آب در دماي کمتري به جوش مي آيد. در نتيجه احتمال کشته شدن ميکروب ها کمتر مي شود؛ پس در اين شرايط اجازه دهيد آب حداقل 5-3 دقيقه بجوشد.
آيا مي توانيم هم در رستوران هاي فست فود غذا بخوريم و هم چاق نشويم؟ بله، غذاي خود را با ديگران شريک شويد. و حتي المقدور غذاهاي گريل شده يا آب پز سفارش دهيد.
هميشه مقداري آدامس به همراه داشته باشيد. تا وسوسه شيريني خوردنتان کم شود.
ميوه ها و سبزيها را حتما در طي روز مصرف کنيد؛ چون فيبر موجود در آنها، پس از ورود به بدن آب جذب کرده و همين جذب آب باعث افزايش حجم و احساس پري و سيري مي شود.
مي توانيد در مسير از ميوه هايي مثل سيب، موز، پرتقال، انگور، کشمش، پنير و ساندويچ هاي کوچک استفاده کنيد.
ماست، بيسکويت هاي شور، آجيل و دانه هاي سويا، ذرت بوداده.
شيريني هاي کم شيرين، آبميوه، برگه هلو و زرد آلو.
حتما در طول روز 8 ليوان آب بنوشيد. کم آبي ممکن است باعث سردرد، خستگي و کاهش تمرکز شود. از مصرف مقادير زياد کافئين، مثل چاي و قهوه خودداري کنيد. کافئين موجب از دست رفتن آب بدن و کاهش حرکات روده اي شده و يبوست را تشديد مي کند. سعي کنيد حتما در طي روز فعاليت بدني داشته باشيد. اين تحرک بدني مي تواند شامل چند تمرين ساده ورزشي تا پياده روي باشد. در حد امکان وعده هاي غذايي خود را در فضاي آزاد مصرف کنيد.
حداقل دو وعده ميوه و سبزيجات در يک روز از بروز يبوست جلوگيري مي کند.
حدود 50 درصد افراد در طول سفر به اسهال مبتلا مي شوند که مهم ترين علايم آن عبارتند از: اسهال، حالت تهوع، بي قراري و نفخ شکم، اين بيماري حدود 3-7 روز طول مي کشد و در بين جوانان شايع تر از افراد مسن است. اول از همه بايد به پزشک مراجعه کنيد. براي درمان اسهال معمولا آنتي بيوتيک توصيه نمي شود. در عوض مصرف مايعاتي مثل آب و نوشيدني هاي بدون کافئين، آبميوه و کراکرهاي نمکي مفيد است.اسهال هايي که در طي چند روز بهبود نيابند، خوني و يا همراه تب و لرز باشند و همچنين اسهال در کودکان ، نوزادان و خانم هاي باردار، به ويزيت اورژانس نياز دارند.
وقتي به مکان جديدي مي رويد، اهميت شستن دست ها از زماني که درخانه هستيد بيشتر مي شود؛ چرا که در مکان هاي جديد با ميکروب هاي جديد مواجه مي شويم. که قبلا با آنها تماس نداشته ايم. ويروس هاي مختلف آنفلوانزا هم که در اين ميان جاي خود دارند.!
فقط غذاهاي کامل و پخته شده بخوريد، غذاهاي نيم پز مي توانند منبع خوبي از ميکروب ها باشد.
نکته مهم ديگر نگهداري غذاها در طول سفر است. بهتر است غذاهايي انتخاب شوند که به يخچال نياز ندارند.
قبل از رفتن به غذاخوري ها حتما در مورد آنها تحقيق کنيد و هيچ گاه به رستوران هاي ناشناس بين راه اطمينان نکنيد.
از خوردن مواد غذايي نفاخ، به خصوص در طول مسير خودداري کنيد.
اگر به رستوران مي رويد، به ظروف غذاخوري توجه خاصي داشته باشيد تا تميز و بدون لک باشند.
اگر بر روي آنها باقيمانده غذاهاي خشک شده، جاي انگشت و يا اثر روژ لب ديديد، مسلما مشکل اساسي در شستن ظروف وجود داشته است!
از مصرف شير و لبنيات غافل نمانيد. اما حتما در مورد شير دقت کنيد. از مصرف شير غير پاستوريزه جداً خودداري کنيد؛ چرا که احتمال آلوده بودن آن بسيار بالاست.
بهتر است ميوه و سبزيجاتي مصرف کنيد که قابل پوست کندن باشند و غذاهايي بخوريد که تازه پخته شده باشند. غذايي که بيش از دو ساعت در دماي اتاق بماند و سرد شود، مي تواند بالقوه جايگاه باکتري ها شود!
غذاهاي خام مي تواند مسموم باشند. براي نوزادان کمتر از شش ماه، شير مادر و يا شيرخشک که با آب جوشيده درست شود، بهترين غذاست.
اگر براي اولين بار عازم مکاني هستيد، بد نيست در مورد محل اقامت و رستواران شهر مورد نظر، با پرس و جو از ديگران و يا از طريق اينترنت، تحقيقي انجام دهيد.
از دستفروشاني که مواد غذايي مي فروشند، چيزي نخريد. به احتمال زياد اين افراد از اصول اوليه بهداشتي هيچ اطلاعي ندارند و نمي توان از آنها انتظار مواد غذايي تازه و سالم داشت.
غذاهايي که حاوي تخم مرغ و ماهي و گوشت خام هستند، مي توانند بالقوه خطرناک باشند.
اگر به آلرژي مبتلا هستيد، حواستان جمع باشد که مواد حساسيت زا مصرف نکنيد گاهي اوقات هم اصلا سابقه حساسيت نداريم، اما با خوردن غذايي خاص و يا در معرض ماده اي خاص، ناگهان بدن مان واکنش نشان مي دهد و علائمي مثل التهاب، خارش، قرمزي پوست در التهاب هاي پوستي بروز مي کند. در صورت شديد شدن اين علائم حتما به پزشک مراجعه کنيد.
بهتر است به جاي مصرف برگرهايي که از گوشت قرمز تهيه مي شوند، مرغ مصرف کنيد در صورت امکان، سبزيجات بيشتري به همراه غذا سفارش دهيد.
اگر مجبور هستيد در طي سفر به مدت طولاني بنشينيد و بي حرکت بمانيد (مثلاً در هواپيما ويا ماشين سواري)، هر ساعت يکبار پاهاي تان را حرکت دهيد، در صورت امکان کمي قدم بزنيد و از آويزان ماندن پاها جلوگيري کنيد. اين حرکات، از آماس کردن پاها و گرفتگي عضلات بدن جلوگيري مي کنند.
در صورتي که به بيماري حرکت (motion sickness) مبتلا هستيد، يعني هنگام سوار شدن به کشتي، هواپيما و اتومبيل دچار حالت تهوع و استفراغ مي شويد، مي توانيد داروهاي مخصوص اين بيماري ها را از داروخانه تهيه کنيد. خوردن يک عدد آب نبات هم به کاهش حالت تهوع کمک مي کند.
هنگام مسافرت، خوردن صبحانه را فراموش نکنيد. نخوردن صبحانه باعث افت قند خون و اين حالت باعث بروز علائمي مانند بي حالي، عدم تمرکز و تحريک پذيري عصبي مي شود.
براي نگهداري غذاها آنها را در ظروف دربسته قرار دهيد. غداهاي خام و پخته را نيز از هم جدا کنيد؛ چرا که آلودگي به راحتي از غذاي خام به غذاي پخته منتقل مي شود.
گوشت قرمز مي تواند ناقل بسياري از انواع انگل ها باشد که براي از بين رفتن آنها به پخته شدن نياز است؛ به اين معني که با سرخ شدن و يانيم پز شدن نمي تواند از شر اين پارازيت ها خلاص شد! پس بهتر است، غذاهايي سفارش دهيد که گوشت خام پخته شده باشد.
منبع:دنياي سلامت 54